loading...
مجله فرهنگی گردشگری درسار
خوش آمدگویی

بسم الله الرحمن الرحیم

به وبسایت فرهنگی گردشگری درسار خوش آمدید.

مطالب درخواستی خود را از طریق تماس با اطلاع دهید.

با عضویت در سایت میتوانید از انجمن سایت استفاده نمایید

برای دیدن آرشیو سایت کلیک کنید.

نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

کانال تلگرام

توجه: از اين پس به طور خودكار پس از ورود به سايت به آدرس جديد ما يعني darsar.ir منتقل مي شويد.

محمد جواد پاپی بازدید : 212 سه شنبه 15 فروردین 1396 نظرات (0)

دشت شیمبار یا شیرین بهار در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان قرار دارد. این دشت که ده هزار نفر، جمعیت پراکنده‌ی روستایی و عشایری دارد، یکی از زیبا‌ترین مناطق طبیعی و تفریحی ایران است.

منطقه‌ی گردشگری شیمبار از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا است که در ۴۵ کیلومتری شهر قلعه خواجه و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و ۲۲۰ کیلومتری اهواز قرار دارد. اين منطقه بيش از ۵۰ هزار هكتار مساحت دارد.

دشت زیبای شیمبار از یک طرف در دامنه‌ی کوه دلا قرار دارد. چشمه‌های متعدد، آبشارهای زیبا، شط شیمبار و جنگل‌های پوشیده از درختان بلوط، بادام، بوته‌های وحشی، انواع قارچ و مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب، از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت در این منطقه هستند.

از طرف دیگر، کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی این منطقه که پوشیده از گل‌ها و بوته‌های متنوع هستند، بهترین انتخاب برای کوه‌نوردی هستند. حیات وحش این دشت نیز جالب توجه است و به زیبایی طبیعی این منطقه افزوده است.

شط شیمبار که در این دشت جریان دارد، زیبایی آن را دوچندان کرده است. چشمه‌های زیادی نیز در گوشه وکنار دشت وجود دارند.

محمد جواد پاپی بازدید : 162 سه شنبه 10 اسفند 1395 نظرات (0)

کبوترخانه؛ کارخانه ‌ای طبیعی به جا مانده در تاریخ معماری ایران

 

معمار ایرانی به دلیل نگاه عالمانه به اقلیم و علم زیست‌شناسی، عجایبی حیرت برانگیز و ماندگار تحت عنوان کبوترخانه‌های ایرانی خلق کرده است. متاسفانه کبوترخانه‌های ایرانی، مانند بسیاری از مظاهر هنری ایران ناشناخته مانده است، در حالی که این برج‌های زیبای کبوتران، به‌عنوان زیرساخت تاسیسات کشاورزی، تمامی سرای ایران را از کناره‌های شرقی دریاچه ارومیه گرفته تا کویر یزد و میبد و برخی روستاهای نطنز و کاشان و نیز از جنوب خراسان و طبس گرفته تا گوشه و کنار شهرها و آبادی‌های این سرزمین حضوری پیوسته داشته است. تنها در حوالی اصفهان بیش از سه هزار برج کبوتر وجود داشته است که عمده آنان در روستای ولاشان که تعداد آنان ۳۰ عدد می‌باشد و استان یزد نیز در شهرستان میبد یکی از زیباترین کبوترخانه‌ها را در خود جای داده است.

محمد جواد پاپی بازدید : 79 جمعه 08 بهمن 1395 نظرات (0)

زیبایی از مفاهیم مورد ستایش همه انسان‌هاست. تماشای ناپدید شدن تدریجی قرص خورشید در پهنه آرام و باشکوه دریا، انعکاس لرزان نور خورشید روی ریگ‌های صیقلی و رنگارنگ بستر رودخانه و لحظه حضور کوتاه و شبه مانند یک شهاب‌ در آسمان شب در نظر همه انسان‌ها زیباست.

محمد جواد پاپی بازدید : 156 شنبه 25 دی 1395 نظرات (0)

یکی از خبرها مهم امروز ، ثبت شدن کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو بود.به این مناسبت نگاهی می‌اندازیم به کویر لوت و جاذبه‌هایش.

کویر لوت، محدوده جغرافیایی وسیعی بین استان‌های خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان با طولی حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرضی حدود ۲۵۰ کیلومتر است.

موقعیت زمین‌ساختی بلوک لوت از شرق با گسل نهبندان و حوضهٔ فلیشی خاور ایران و از غرب با گسل نای‌بند و بلوک طبس محدود شده و مرز شمالی این بلوک به فروافتادگی جنوب کاشمر و مرز جنوبی آن با فرونشست جازموریان در غرب بلوچستان بسته شده است.

به همین دلیل این منطقه جایگاه رخداد زمین لرزه‌های بزرگ و مهمی بوده است. این منطقه گود و فروافتاده با حداقل ارتفاع ۱۹۰ متر نسبت به سطح دریا، در مجاورت کوه‌های مرتفع هندوکش در شرق، محلی وزش بادهای دائمی و تقریبا شدید با روند شرقی-غربی است که با نام بادهای بیست روزه سیستان معروف شده‌اند.

وزش دائمی و شدید این بادها در گسترهٔ لوت در ایجاد زمین‌ریخت‌شناسی منطقه نقش اصلی دارد. حوضه آب‌خیز کویر لوت یکی از خشک‌ترین حوضه‌های آبی ایران با ۱۹۹۰۰۰ کیلومتر مربع، بیش از ۱۰ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. رودهای چندانی در آن جاری نیستند و اغلب سیلابی و فصلی هستند.

گسترهٔ متنوع دشت و کویر لوت، مجموعه‌ای نمایشگاهی از شگفت‌انگیزترین عوارض و پدیده‌های زمین‌ساختی بیابانی است که مشاهده و مطالعهٔ هر یک از آنها، با ایجاد علاقه و انگیزه، دانش‌های ارزشمندی را در اختیار علاقه‌مندان محیط زیست بیابانی قرار می‌دهد.

 

 

محمد جواد پاپی بازدید : 95 جمعه 23 مهر 1395 نظرات (1)

با سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان عزیز.

امروز یک بخش بسیار مهم در سایت ایجاد کردیم که محلی است برای شما دوستان عزیز تا بتوانید به مطالب بیشتری دسترسی داشته باشید و همینطور بتوانید خودتان نیز در ارسال مطالب مشارکت داشته باشید.

دوستان عزیزی که در سایت عضو بوده اند می توانند با همان نام کاربری و رمز عبور از انجمن نیز استفاده نمایند . دوستان جدیدی که تازه به ما پیوستند برای استفاده از انجمن باید در سایت عضو شوند.

با تشکر - محمد جواد پاپی


 

تعداد صفحات : 4

درباره ما
مجله علمی فرهنگی هنری محمد درسار با ارائه ی مطالب در زمینه های آموزشی فرهنگی و هنری سعی بر وارد کردن شما با دنیایی رنگارنگ زیبا تر و با هیجان تر دارد. نگاه زیبای شما بر تک تک صحنه های زندگی باعث روشن تر شدن چراغ ذهن شما می شود. این وبلاگ وابسته به هیچ قشر،نهاد یا سازمان خاصی نیست و تماما برگرفته از ذهنیات اینجانب است. کلیه مطالب بازنشر شده از وبسایت های دیگر با ذکر منبع و اجازه از نویسنده منتشر شده اند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما برای سفر کجا را انتخاب می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 160
  • بازدید کلی : 19,196
  • کدهای اختصاصی